Vilkår og takster

DEN ERHVERVSDRIVENDE FOND VEDBÆK HAVN’S VILKÅR OG TAKSTER FOR BÅDPLADSER OG BENYTTELSE AF HAVNEINSTALLATIONER M.M.

Følgende vilkår og takstbestemmelser er et supplement til – og præcisering af Ordensreglement for Den erhvervsdrivende Fond Vedbæk Havn, og bekendtgørelse om standardreglement for overholdelse af orden i danske lystbådehavne og mindre fiskerihavne. Ovennævnte reglementer er tilgængelige på havnens hjemmeside.

DEFINITIONER:

Administrationsnummer er betegnelsen for det løbenummer, der er tilknyttet en person, der har en fast plads i havnen og/eller står på ekspektanceliste. Administrationsnummeret følger personen fra ekspektanceliste til fast plads, og skal anvendes ved henvendelser til havneadministrationen.

Fast Bådplads er betegnelse for en plads i havnen i sommersæsonen gældende fra tildelingsdatoen og for efterfølgende sæsoner. Pladsen er nummereret og tildeles efter betaling af et aftalt depositum. Friplads er betegnelsen for forskellen mellem bådbredden og pladsbredden.

Fast Gæsteplads er betegnelse for en plads i havnen, der kan udlejes for maksimalt én sommersæson ad gangen.

Rokeringsliste er den venteliste, hvorpå en person med fast plads i havnen kan lade sig opskrive til en bådplads af en anden størrelse. Ved opskrivning skal den ønskede pladsbredde og pladslængde samt bådtype (sejlbåd, motorbåd, flerskrogsbåd) angives.

Venteliste er den liste, hvorpå en person kan lade sig opskrive til en bådplads uden i forvejen at have fast bådplads. Ved opskrivning skal den ønskede pladsbredde og pladslængde samt bådtype (sejlbåd, motorbåd, flerskrogsbåd) angives.

Pladsleje- og Depositumaftale er den gensidige aftale der (efter 01. januar 2011) skal indgås med enhver ny lejer af en fast plads. Depositum er det beløb som i.h.t. pladsleje – og depositumaftalen skal indbetales af bådpladslejeren for at opnå retten til at benytte en fast plads i Vedbæk Havn.

Pladsbredden er afstanden mellem indersiden af fortøjningspælene med fradrag af 5 cm. Ved Ybomme fastlægges pladsbredden mellem bommen og en tænkt pæl mellem bommene.

Pladslængden er afstanden fra bådebroen til fortøjningspælene. Pladser ved Ybomme har ingen pladslængde.

Ansøgning om bådplads
1.1 Personer med folkeregisteradresse i Rudersdal kommune har fortrinsret til bådpladser i havnen. I tilfælde af at alle bådpladser er optaget, kan borgeren (ansøgeren) blive opført på havnens venteliste mod betaling af et opskrivningsgebyr samt et årligt administrationsgebyr i henhold til gældende takstreglement.
1.2 Opskrivning på venteliste har virkning fra den dato, hvor indbetaling af opskrivningsgebyret er registreret på havnens bankkonto. Ansøgning om opskrivning behandles i den rækkefølge hvori oplysninger om bl.a. den aktuelle eller forventede bådpladsstørrelse er modtaget. Oplysningerne leveres via online formular.
1.3. En ansøger kan ved opskrivning på venteliste angive maksimalt tre personer som sekundære ansøgere uden betaling af yderligere opskrivningsgebyr. Ønskes sekundære ansøgere opskrevet på et senere tidspunkt, betales opskrivningsgebyr for hver person. Opskrivningen af disse har virkning fra tidspunktet for indbetaling af faktureret opskrivningsgebyr. Sekundære ansøgere skal være fyldt 18 år og skal være borger i Rudersdal kommune, når/hvis de på et tidspunkt skal kunne komme i betragtning til at overtage ansøgers pladsleje- og depositumaftale.
1.4 En ansøger på havnens vente- eller rokeringsliste, herunder ansøgerens ægtefælle eller samlever, kan kun opskrives på en liste én gang og kun med én bådstørrelse.
Tildeling af bådplads
1.5 Når en bådplads bliver ledig – permanent eller for én sæson – vil havnekontoret først vurdere, om pladsstørrelse mv. skal ændres for at optimere udnyttelsen af Havnen. Herefter vil havnekontoret tage stilling til hvem der tilbydes pladsen fra hhv. rokerings- eller ventelisten med udgangspunkt i bådstørrelse og anciennitet. En permanent ledig bådplads vil normalt blive udbudt med krav om indgåelse af pladsleje- og depositumaftale. Havneadministrationen kan dog vælge at udleje pladsen for en sæson ad gangen, hvis det er formålstjenligt i forhold til havnens interesser.
1.6. Af hensyn til en effektiv proces skal ansøger hurtigst muligt tage stilling til en henvendelse fra havnekontoret med tilbud om pladsleje. Ansøgere har en svarfrist på en uge regnet fra afsendelsen af mailen med tilbuddet om pladsleje. Modtager havnekontoret ikke svar inden for fristen, bortfalder tilbuddet om pladsleje.
1.7. Ved afslag på tilbud om pladsleje går tilbuddet videre til en ny ansøger, jf. punkt 1.6. Afslås et tilbud om pladsleje, registreres ansøgeren som ”passiv” på den pågældende liste, og kontaktes ikke igen med tilbud om pladsleje, før ansøgeren skriftligt meddeler havnekontoret, at man igen ønsker at blive kontaktet med tilbud om pladsleje.
1.8. Ved accept af tilbud om pladsleje skal ansøger overfor havneadministrationen dokumentere, at vedkommende har folkeregisteradresse i Rudersdal kommune, hvis tilbuddet om pladsleje er givet med fortrinsret frem for andre på den pågældende liste, som måtte have højere anciennitet.
1.9. Desuden skal der, inden der kan indgås pladsleje- og depositumsaftale, fremlægges dokumentation for ejerskab af det fartøj, hvortil bådpladsen søges, og at fartøjets størrelse er passende i forhold til den pågældende bådplads. Er ansøgeren ikke endeligt ejer af båden endnu, skal ejerskabet dokumenteres ved ordrebekræftelse eller anden fyldestgørende dokumentation. Dokumentation skal over for havneadministrationen i fornødent omfang ske ved fremlæggelse af købsaftale, ordrebekræftelse, bankudtog for overførsel eller lignende dokumentation for, at fartøjet er erhvervet til overtagelse i den pågældende eller senest efterfølgende sejlsæson. Såfremt ansøger ikke ønsker at fremlægge fx bankudtog eller andre personlige oplysninger, kan dokumentation ske ved erklæring fra statsautoriseret revisor.
1.10. Inden pladsen kan tages i brug, skal ansøger dokumentere at være forsikringstager på en ansvarsforsikring på båden, hvorfor forsikringspolicer skal fremsendes til havnekontoret. Havnekontoret kan til enhver tid bede om at få fremsendt forsikringspolice på bådpladslejerens fartøj.
1.11. Havnekontoret fremsender via email pladsleje- og depositumsaftale til elektronisk underskrift samt faktura til indbetaling af depositum. Ansøger har en uge (7 dage) fra fremsendelsestidspunktet til at underskrive og indbetale depositum. Pladstildelingen vil have virkning fra og med den dato hvor indbetaling af depositum er registreret på havnens bankkonto.

Sådan beregnes og reguleres depositum
1.12. Depositum beregnes ud fra den tildelte pladsbredde, opgjort i intervaller á påbegyndte 25 cm, ganget med den for det pågældende år beregnede takst pr. pladsbreddemeter, med tillæg af moms. Depositum for en kommende sæson reguleres én gang årligt med stigningen i nettoprisindekset fra juli i det foregående år til juli i det indeværende år. Som basis er anvendt 2015 indekset på 93,5, for juli 2010, med et indskud på DKK 25.000 inkl. moms per pladsbreddemeter. Depositum forrentes ikke. Ved skift til plads med anden bredde indbetales/tilbagebetales den forholdsmæssigt opgjorte difference, således at tilbagebetaling finder sted med det ved den oprindelige depositumindbetaling gældende nettoprisindeks og tillægsindbetaling finder sted med det på indbetalingsforfaldstidspunktet gældende nettoprisindeks.

Ændring af bådplads
1.13. Sælger en bådpladslejer sit fartøj og således ikke benytter sin bådplads, kan vedkommende bevare sin bådplads til og med den følgende sejlsæson mod at give skriftlig meddelelse til havnekontoret herom. I så fald betales halv pladsleje. I perioden hvor bådpladslejer ikke anvender pladsen er havnekontoret berettiget til at leje pladsen ud som gæsteplads. Ved salg af fartøjet vil bådpladsen kun kunne benyttes af køberen for den resterende del af sejlsæsonen, mod at den nye ejer betaler gæstepladsleje.
1.14 Ønsker en fartøjsejer med pladsleje- og depositumaftale at anskaffe sig et nyt fartøj, kan dette ske forudsat det nye fartøjs type fysisk er passende i forhold til nabobådene, pladsens størrelse samt at havnekontoret har godkendt dette. Mindste friplads jfr. nærværende reglement skal overholdes. Køber pladslejer et nyt fartøj uden forudgående at have undersøgt om ovenstående er opfyldt og godkendt af havnekontoret, er Havnen ikke forpligtet til at anvise fartøjsejer en plads i Havnen.
1.15 Har man allerede indgået aftale med Havnen om leje af en bådplads, og ønsker man en anden størrelse bådplads, kan man lade sig opskrive på Havnens rokeringsliste. Dette kan tidligst ske to år efter indgåelse af pladsleje- og depositumaftale.

Overdragelse af bådplads
1.16. Pladsleje- og depositumaftalen, herunder plads på rokeringslisten, er personlig for den pågældende, og en plads kan kun have en lejer. Aftalen kan overdrages til ægtefælle eller en person hvem bådpladslejeren har været i fast samlivsforhold i mere end to år, til livsarving eller sekundær bruger hvis sekundær bruger opfylder punkt 1.17. Sådan overdragelse kan også ske i tilfælde af død. Det gælder fortsat, at bådpladsen kun kan have en Lejer. Eventuelle sekundære brugere slettes ved sådan overdragelse, medmindre den nye ejer af pladsleje- og depositumaftalen bestemmer eller har forpligtet sig til andet. De øvrige sekundære brugere bevarer i så fald deres anciennitet i forhold til eventuel senere overdragelse.
1.17. En pladslejer kan overdrage sin pladsleje- og depositumaftale til en af sine sekundære brugere, hvis vedkommende har opnået så høj anciennitet, at vedkommende ville kunne få tildelt en havneplads af den pågældende størrelse, hvis vedkommende havde stået på venteliste. Dette konstateres ved at se, om opskrivningstidspunktet for vedkommende er tidligere end opskrivningstidspunktet for den ansøger på rokerings- eller ventelisten, som ellers ville blive tilbudt pladsen.
1.18. Hvis en pladsansøger frafalder sin ansøgning og dermed plads på ventelisten, kan pladsansøgeren lade en eventuel registreret sekundær ansøger overtage pladsen med den sekundære ansøgers anciennitet. Det er de sekundære ansøgeres eget ansvar at sørge for eventuel overtagelse af ansøgningen, idet havnekontoret ikke kontakter disse ved pladsansøgerens frafald af opskrivning på venteliste.
1.19. En pladslejer, som har overdraget sin pladsleje- og depositumsaftale, kan lade sig opskrive som sekundær bruger med anciennitet fra tidspunktet for indgåelse af den pågældende pladsleje- og depositumsaftale.
Opsigelse af bådplads
1.20 Bådpladslejeren kan til enhver tid overfor Vedbæk Havn opsige den indgåede Pladslejeaftale skriftligt med 3 måneders varsel til en 1. april. Opsigelsen skal ske skriftligt for at have virkning fra og med den følgende sommersæson, og for at tilbagebetaling af det indbetalte depositum vil finde sted senest den efterfølgende 1. april.
1.21. Ved opsigelse af pladsleje- og depositumaftale indenfor 2 sommersæsoner efter aftalens indgåelse tilbagebetales depositum med fradrag af 10%. Depositum forrentes ikke.

Fravær fra pladsen
1.22. Hvis en bådplads i perioden 1. juni til 31. august er fri natten over, skal det rød/grønne skilt på pladsen sættes på grøn. Meddelelse om hjemkomst sendes til havnekontoret pr. email, så den modtages senest kl. 7 på ankomstdagen. Havnens personale vil derefter sørge for, at pladsen er klar fra kl. 12, idet eventuelle gæster vil blive bedt om at forhale inden da.
1.23. Hvis pladsen forventes at være fri i mere end 7 dage i træk, bedes havnekontoret adviseret pr. email inden afgang og med angivelse af forventet hjemkomst. Det påhviler stadig bådejeren, at varsko havnekontoret pr. email om hjemkomst, hvis man ønsker skiltet vendt til rød, jf. ovenstående.

Plads på pause
1.24. Hvis en pladslejer ikke ønsker at benytte sin plads i en hel sommersæson, skal havnekontoret informeres herom pr. email senest den 1. februar. Pladslejeren vil så blive opkrævet halv leje for sommersæsonen i stedet for hel leje, og havneadministrationen vil disponere over pladsen.
1.25 En plads kan sættes på pause i flere på hinanden følgende sæsoner. Hvis pladsen sættes på pause for 3. sommersæson i træk, kan pladslejeren ikke forvente at få samme plads, men kan i stedet forvente at få anvist en anden plads i henhold til sin pladsleje- og depositumaftale.
1.26 Pladslejere uden pladsleje- og depositumordning kan højst sætte deres plads på pause i én sommersæson. Herefter skal pladsen tages i brug, eller der skal indgås pladsleje- og depositumaftale.

Særlige forhold
1.27 Fraflytter en pladslejer med fast bådplads Rudersdal Kommune, vil pladslejer ikke miste retten til den aftalte bådplads, som herefter fortsætter iht. den indgåede aftale. Ved flytning fra Rudersdal kommune er det fartøjsejerens pligt at meddele dette skriftligt til havnekontoret.
1.28 Salg, fremleje, udlån eller tilsvarende dispositioner over bådpladsen er ikke tilladt. Det påhviler fartøjsejeren at anmelde enhver ændring i ejerforholdet, herunder salg, flytning af fartøjet til anden havn og lignende. Ordninger hvor bådejer i en kort periode bytter båd med en anden bådejer fx i udlandet kan som udgangspunkt godt forventes tilladt, men forudsætter accept fra havnekontoret. Allerede betalt pladsleje for den sæson hvori båden sælges tilbagebetales ikke og skyldig pladsleje vil blive opkrævet.
1.29 Hvis en fartøjsejer uden pladsleje- og depositumaftale måtte ønske en anden bådplads end den tildelte, skal dette ske via opskrivning på rokeringslisten. Ved rokering til en anden plads skal der indgås en pladsleje- og depositumaftale.
1.30 Erhvervsmæssig anvendelse af en lejet bådplads må kun finde sted efter skriftlig godkendelse fra havnekontoret og efter indgåelse af særskilt aftale for den påtænkte anvendelse.
1.31 Det er ikke tilladt pladslejeren og/eller dennes familie at tage vedvarende ophold i egen båd i vinterperioden fra 1. november til 31. marts.
1.32 Der kan i sommersæsonen tages vedvarende ophold mod betaling på 8% af lejen for sommersæsonen pr. person pr. påbegyndt måned. Ophold i mere end to døgn i stræk anses for vedvarende ophold.
1.33 Det er pladslejerens ansvar at meddele evt. vedvarende ophold i sommersæsonen til havnekontoret pr. email inden opholdet påbegyndes.
Fortabelse af retten til båd- eller ventelisteplads
1.34 En aftale om pladsleje – med eller uden pladsleje- og depositumaftale – kan opsiges fra havneadministrationens side, hvis bådpladslejeren forbryder sig mod det til enhver tid gældende havnereglementet, ordensreglement eller bekendtgørelse for standardreglement for overholdelse af orden i danske lystbådehavne og mindre fiskerihavne, hvis det pågældende forhold ikke er udbedret inden udløbet af en rimelig frist herfor.
1.35 Tilsvarende gælder ved manglende efterlevelse af havnefogedens anvisninger eller manglende betaling af opkrævet pladsleje eller gældende gebyrer.

Dette afsnit er godkendt på bestyrelsesmøde d. 3. december 2024.

2.1 Det påhviler enhver fartøjsejer med bådplads i Vedbæk Havn i sejlsæsonen inden den 1. september at underrette havneadministrationen, hvor båden ønskes placeret i vinterhalvåret: A) På land, B) I havnebassinet, C) Udenfor havnens område. Modtager havneadministrationen ikke underretning herom inden 1. september disponerer havneadministrationen over pladserne uden hensyn til tidligere aftaler eller praksis. Underretning kan finde sted ved at udfylde Person- og båddata skemaet på havnens hjemmeside eller på havnekontoret. Vinteropbevaringspladser tildeles i samme rækkefølge som tilmeldingerne finder sted. Afstanden mellem bådene ved vinteroplægning på P-pladsen tilstræbes at være mindst 50 cm. Kun hvis havneadministrationen har givet sin tilladelse til at der om fartøjet etableres et telt, kan et sådant opstilles. Herefter indgår teltets areal i prisen for vinteropbevaring på land. (Se pkt. 2.4).

2.2 En fartøjsejer, der opfylder betingelserne for vinteroplægning på området, skal betale afgiften indenfor den på opkrævningen anførte frist.

2.3 Såfremt en bådpladslejer vælger at lade sin båd ligge i havnebassinet i vinterperioden, vil denne modtage opkrævning af afgiften i henhold til gældende takstreglement og betalingsvilkår.

2.4 Vinterpladser på P-pladsen beregnes efter hvor meget areal båden optager, idet arealet beregnes som bådens bredde i cm gange bådens længde (LOA) i cm. Kvadratmeterprisen fremgår af takstreglementet.

2.5 Stativer og vugger, der ønskes benyttet ved anbringelse af fartøjet på Vedbæk Havns område skal være hele faste stativer af solid stålkonstruktion. Faste stativer af træ kan anvendes, hvis de er udført i en særlig god kvalitet. Af hensyn til sikkerheden på havnen, skal alle stativer til brug for vinteropbevaring, være godkendt af havneadministrationen. Havneadministrationen forbeholder sig ret til at afvise både ved optagning, såfremt stativerne ikke forinden er blevet godkendt. Evt. afvisning ved optagning sker uden ansvar for havnen. Pladslejer eller dennes stedfortræder skal være til stede og klar, når både søsættes eller optages, sådan at unødig gene for andre pladslejere undgås. Havnen forbeholder sig ret til at efterfakturere for forbrug af ekstra medgået tid, udover de pr. løft afsatte 15 minutter. Havnen sørger for, at kranfirmaet har det fornødne materiel for på en forsvarlig måde at optage / søsætte både. Samtidig skal kranfirmaet tegne en fuldt dækkende forsikring for alle typer skader opstået i.f.m. flytning af bådene.

2.6 Master, bomme og rig i øvrigt, der anbringes for vinteren i havnens mastereoler skal være mærket med ejerens adm. nr.

3.1 Gæstepladser administreres af havneadministrationen og er midlertidige pladser. Gæstepladser kan tildeles for en kortere periode. En gæst må affinde sig med at skifte plads i havnen, så ofte havneadministrationen skønner dette nødvendigt af hensyn til havnens drift. Når en gæst benytter sig af en bådplads, der midlertidigt er fri, beregnes gæsteprisen pr. Dag, pr. Uge eller pr. måned, jfr. gældende takstreglement.

3.2 Havnen disponerer fast over gæstepladser ved tværmolerne på broerne C, E, F, J, K og L, der administreres af havneadministrationen til brug for fritidsfartøjer, der anløber havnen som korttidsgæst.

4.1 Havneafgifter og vederlag i øvrigt for benyttelse af havnens faciliteter, el, m.m. betales, efter de til enhver tid gældende takster, jvf. gældende takstreglement. Fartøjer der henligger i strid med havneadministrationens anvisninger afregnes til højest gældende takst pr. dag, uanset bådstørrelse. Taksten pr. dag er gældende for den første uge (7 dage) fartøjet henligger i strid med havnens anvisninger. Henligger fartøjet udover en uge, ganges dagstaksten med faktor to for den anden uge, faktor tre for den tredje uge, og faktor fire for den fjerde og efterfølgende uger.

4.2 For brug af el via havnens stikkontakter gælder følgende: Tilslutning af en varighed over 1 døgn skal ske via en af havneadministrationen udleveret eller opstillet el-måler. Elkabel med måler kan købes på havnekontoret eller udlånes mod depositum. Private elmålere godkendes ikke. Hvert fartøj må kun have ét el-kabel til bådebroen. El-måler kan enten købes for DKK 2.250,- inkl. moms eller lånes mod depositum: DKK 2.250,- inkl. moms. Stikket, der tilsluttes havnens stikkontakter, skal vare forsynet med en af havnekontoret udleveret el-mærkat. Afregning for el sker iht. forbrug. Der betales ikke for de første 100 Kwh i en sejlsæson. Kwh-prisen fremgår af Takstreglementet. Direkte tilslutning til havnens stikkontakter uden udleveret el-måler, kan finde sted for opladning af fartøjets batterier samt brug af elhåndværktøjer. Såfremt tilslutningen er af en varighed på mere end et døgn, kan havnen opkræve en afgift pr. påbegyndt døgn. Afgift for tilslutning til havnens stikkontakter uden udleveret el-måler: DKK 60,- pr. påbegyndt døgn udover første døgn Betalende korttids gæstesejlere kan direkte tilslutte sig havnens stikkontakter, idet el-forbruget er indregnet i korttidsbetalingen. Fartøjer på land må kun være tilsluttet havnens stikkontakter, når fartøjets ejer eller dennes stedfortræder er ved sit fartøj. Gæstende fiske- og erhvervsfartøjer betaler el-forbrug i.h.t. Takstreglementets pkt. 7.3.e.

4.3 Havneadministrationen betjener Havnens 10-tons kran, i forbindelse med optagning og søsætning af fartøjer. Kranløft sker efter forudgående aftale og mod betaling som anført i det gældende takstreglement. Mastekranen kan for egen risiko og efter aftale med havneadministrationen benyttes af bådpladslejerne. Såfremt havnens bistand ved benyttelse af mastekranen ønskes, betales afgift iht. gældende takstreglement.

4.4 Hverken havnebestyrelsen eller havneadministrationen påtager sig noget ansvar for personskade, skader på fartøjer eller andet materiel, hvis havnens faciliteter, herunder kranerne betjenes/benyttes af personer der ikke arbejder på vegne af havneopsynet.

4.5 Mastekranen, må kun løfte byrder på indtil 1 ton, og må ikke benyttes til at optage eller søsætte både.

5.1 Joller og trailere kan kun opbevares på havnens område efter forudgående aftale med havneadministrationen. Godkendte joller og trailere skal vare forsynet med en af havnekontoret udleveret mærkat. Undladelse heraf medfører fjernelse af det pågældende materiel uden ansvar for havnen. Takst for opbevaring betales forud iht. gældende takstreglement. Dog kan tenderbåde anbringes på den faste bådplads i vandet, såfremt de kan være indenfor de afgrænsende pæle / Y-bomme.

Ændringer i reglementer, vilkår og takster kan foretages af bestyrelsen efter behov og skal offentliggøres på havnens hjemmeside www.vedbaekhavn.dk. Opkrævninger af pladslejer foregår ved fremsendelse af faktura via e-mail til den til havneadministrationen oplyste e-mail-adresse. Det påhviler pladslejeren at oplyse korrekt e-mail-adresse til havneadministrationen.

8. Generelle bestemmelser

8.1 Fravigelse i skærpende henseende fra ovenstående bestemmelser kan ske, hvor et anmeldt fartøj på grund af størrelse, konstruktion eller tilstand måtte gøre dette påkrævet.

8.2 Havnebestyrelsen afgør med bindende virkning enhver uoverensstemmelse, der måtte opstå med hensyn til fortolkning eller forståelse af foranstående, ligesom havnebestyrelsen i særlige tilfælde kan dispensere fra dem.

Godkendt på havnebestyrelsens møde den 21. marts 2022
til ikrafttrædelse pr. 01. april 2022

Underskrevet
Jens Ive                                              Ida Blenner Bogason
formand                                             næstformand

Alle henvendelser om bådpladser skal ske til Havneadministrationen
Vedbæk Havnekontor
Vedbæk Strandvej 356
2950 Vedbæk
Hjemmeside: www.vedbaek-havn.dk
E-mail: havnefoged@vedbaek-havn.dk
Havnefoged: Tom Olsen Tlf.: 4589 1223